لوگوی بی طرح /بی طرح /سایت بی طرح /شرکت بی طرح
لوگوی بی طرح /بی طرح /سایت بی طرح /شرکت بی طرح

تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک

تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک

اگر می خواهید برای کسب و کار خود فیلم های متحرک تولید کنید، احتمالاً از خود پرسیده اید: تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک چیست؟

استوری موشن، نوعی طراحی متحرک (انیمیشن) است. اما انیمیشن یک اصطلاح برای کل زمینه تصاویر متحرک به شمار می رود که از کارتون گرفته تا نقاشی را شامل می شود. استوری موشن بر حرکت دادن عناصر طراحی گرافیکی تمرکز دارد، اما بیشتر از سایر انواع طراحی متحرک، شامل جنبه داستان گویی مشخصی است. این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند اما وجه تمایز بسیاری بین آن ها وجود دارد که در این مقاله به تفصیل به بیان آن ها پرداختیم.

در این مطلب به تعریف استوری موشن می پردازیم و تفاوت آن با سایر سبک های طراحی متحرک را توضیح می دهیم. بنابراین برای یافتن تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک تا انتهای این مقاله با بی طرح باشید.

استوری موشن چیست؟

برای درک تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک بهتر است ابتدا با مفهوم هریک به خوبی آشنا شوید. استوری موشن از طراحی گرافیکی بدون پیروی از یک روایت خاص استفاده می کند وبه آن انیمیشن و حرکت می دهد. در واقع استوری موشن به شکل ها و حروف حرکات خاص و جذاب می بخشد.

آیا می خواهید شخصیت ها را متحرک کنید تا به یک افسانه کودکانه جان ببخشید؟ این کار استوری موشن نیست. این کار، یک نوع طراحی متحرک یا انیمیشن کاملا متفاوت است. اینکه آیا یک «داستان» گفته می شود یا نه، یک عامل تعیین کننده بزرگ در تصمیم گیری است که آیا با استوری موشن سر و کار دارید یا طراحی متحرک. استوری موشن ها معمولاً اشکال، اشیاء یا متنی را نشان می‌دهند که در حال حرکت هستند.

استوری موشن می تواند ایده های پیچیده را به صورت بصری نشان دهد. به استوری موشن مانند یک کمک بصری فکر کنید. توضیح برخی ایده ها (مخصوصاً ایده های بزرگ و انتزاعی) با کلمات یا تصاویر ثابت دشوار هستند. چند ثانیه استوری موشن می تواند همه چیز را کاملاً روشن کند. برای درک این موضوع تنها چند ثانیه به این فکر کنید که چگونه گاهی اوقات فیلدهای گذرواژه با وارد کردن رمز عبور اشتباه می لرزند یا قرمز می شوند و فوراً نشان می دهند که باید دوباره وارد کردن گذرواژه را امتحان کنید.

سبک بصری استوری موشن برای طیف وسیعی از بینندگان جذاب است. ممکن است کارتون برای یک تجارت رسمی بسیار کودکانه به نظر برسد. اما استوری موشن می تواند از آن سبک زیبا و سرگرم کننده استفاده کند و انیمیشن را در موضوعات بالغ تر به کار گیرد. مهم نیست در چه صنعتی هستید، طراحی استوری موشن می تواند پیام شما را جذاب تر و سرگرم کننده تر کند.

استوری موشن

طراحی متحرک چیست؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم جهت درک تفاوت طراحی استوری موشن و متحرک لازم است به خوبی مفهوم هریک را درک کنید. تا این بخش از مقاله با مفهوم استوری موشن به خوبی آشنا شدید؛ حال نوبت به درک مفهوم طراحی متحرک است. طراحی متحرک اصطلاح گسترده تری است که استوری موشن در زیرمجموعه آن قرار می گیرد. طراحی متحرک سابقه ای بیش از 100 سال دارد.

هر تکنیکی که اشیا یا تصاویر ثابت را به حرکت در می‌آورد، طراحی متحرک است؛ طراحی استوری متحرک می تواند کارتون‌های مختص کودکان، CGI، انیمه، کلیمیشن یا استوری موشن باشد. این دسته بندی ها متقابل نیستند. اکثر استوری موشن ها با CGI انجام می شوند.

آنچه که استوری موشن را از انواع دیگر طراحی متحرک (حداقل از نظر ویدیوهای بازاریابی) جدا می کند، محتوا است. استوری موشن معمولاً با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و سایر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت، ایجاد می شود.  زنده کردن یک نمودار، اینفوگرافیک یا طراحی وب با استفاده از حرکت، به طور کلی «انیمیشن» است، اما به طور خاص، نوعی انیمیشن است که به آن استوری موشن می‌گویند.

در مقابل، طراحی متحرک به عنوان یک هنر خاص بیشتر بر روی جلوه‌های سینمایی و تکنیک‌های داستان‌گویی تمرکز می‌کند تا روایتی را بسازد. بهتر است اینگونه فکر کنید: اگر ویدیوی شما گرافیک را برای نشان دادن یک نکته به حرکت در می آورد، به آن استوری موشن می گویند و اگر ویدیوی شما دارای شخصیتی انسانی است که به یک سفر می‌رود، به احتمال زیاد طراحی متحرک  نامیده می‌شود.

از طراحی متحرک برای بیان یک داستان استفاده می شود. هرکسی که فیلمی از پیکسار دیده باشد می‌داند که طراحی متحرک می‌تواند یک رسانه داستان‌گویی قدرتمند باشد. استوری موشن می تواند داده های آماری را زنده کند، اما طراحی متحرک می تواند به شخصیت ها با روایت های احساسی، خلاقیت و بیان هنری جان ببخشد.خوب است بدانید که طراحی متحرک گران تر از استوری موشن بوده و تولید استوری موشن نیز معمولا راحت تر از طراحی متحرک است.  تا این بخش از مقاله با تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک به صورت اجمالی آشنا شدید؛ اما برای درک هرچه بیشتر تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک بهتر است ادامه مقاله را نیز مطالعه کنید.

تفاوت استوری موشن با متحرک

تا این بخش از مقاله برای درک تفاوت استوری موشن با متحرک به طور مجزا با مفاهیم هریک از این دو اصطلاح آشنا شدید. به عبارت ساده، استوری موشن یک سبک از طراحی متحرک است. استوری موشن نه تنها یک شکل از طراحی متحرک است، بلکه یک شکل فوق العاده همه کاره است. در حالی که فیلم های متحرک شامل تصاویر متحرک هستند، گرافیک های حرکتی اغلب در بالای فیلم های واقعی اضافه می شوند.

استوری موشن نسبت به سایر انواع انیمیشن، جنبه داستان سرایی کمتری دارد. طراحی متحرک (انیمیشن) به عنوان یک هنر خاص بیشتر بر روی جلوه های سینمایی و تکنیک های داستان گویی تمرکز می کند تا روایتی را بسازد. اما استوری موشن معمولاً با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و سایر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت مرتبط است.

استوری موشن داده های آماری را زنده می کند، اما طراحی متحرک شخصیت ها را با روایت های احساسی، خلاقیت و بیان هنری زنده خواهد کرد. تولید استوری موشن معمولا راحت تر است. کار تولید استوری موشن یک شکل کمتر پیچیده از طراحی متحرک است. هر دو اصطلاح از یک نوع نرم افزار برای رسیدن به نتایج مورد نیاز خود استفاده می کنند. برخی از پرکاربردترین و محبوب ترین این نرم افزارها عبارت‌اند از Maya، Adobe After Effects، Blender، Adobe Animate و غیره.

Autodesk Maya که معمولاً به Maya خلاصه می شود، یک برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی است. این برنامه کاربردی برای تولید دارایی های سه بعدی برای استفاده در فیلم، تلویزیون، توسعه بازی و معماری استفاده می شود.

Adobe After Effects یک جلوه بصری دیجیتال، گرافیک متحرک و برنامه ترکیبی است که در فرآیند پس از تولید فیلم، بازی های ویدیویی و تولید تلویزیونی استفاده می شود. از جمله موارد دیگر، After Effects می تواند برای کلید زدن، ردیابی، ترکیب بندی و انیمیشن استفاده شود.

Blender نیز یک مجموعه ابزار رایگان و منبع باز گرافیک کامپیوتری سه بعدی است که برای ایجاد فیلم های متحرک، جلوه های بصری، مدل های چاپ شده سه بعدی، گرافیک های حرکتی، برنامه های کاربردی سه بعدی تعاملی، واقعیت مجازی و بازی های رایانه ای استفاده می شود.

Animate نیز برنامه دیگری است که برای طراحی گرافیک برداری و انیمیشن برای تلویزیون، انیمیشن آنلاین، وب سایت ها، برنامه های کاربردی وب، برنامه های کاربردی وب غنی، توسعه بازی، تبلیغات و سایر پروژه های تعاملی استفاده می شود. همان طور که می بینید که برای طراحی استوری موشن و طراحی متحرک می توان مشترکا از هر کدام از این نرم افزارها استفاده کرد. در این بخش سعی کردیم بارزترین تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

طراحی متحرک

طراحی استوری موشن و متحرک را در کجا استفاده کنیم؟

تا این بخش از مقاله به طور کامل با تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک آشنا شدید. اما یکی از تفاوت های بارز این دو اصطلاح در موارد استفاده آن هاست. طراحان استوری موشن. یک داستان بصری ایجاد می کنند و طراحان گرافیک متحرک به داستان زندگی می بخشند. استوری موشن بیشتر به کار طراحان گرافیک مربوط می شود در حالی که طراحی متحرک بیشتر شبیه تصویرسازی است.

برخی از جنبه های اصلی که هنگام تصمیم گیری در رابطه با به کارگیری استوری موشن یا طراحی متحرک باید در نظر گرفته شود:

  1. استوری موشن ها برای ترسیم یا تاکید بر حقایق و نشان دادن نکته ای که می خواهید بیان کنید بهترین هستند. استوری موشن زمانی استفاده می شود که نیازی به روایت یا داستان سرایی نباشد.
  2. استوری موشن در هسته اصلی کمک های بصری هستند، بنابراین آنها در آموزش برای درک ایده ها از طریق تصاویر عالی هستند، می توانند خدمات یا محصولات پیچیده شما را تجزیه و تحلیل کنند و آنها را به روشی به یاد ماندنی ارائه دهند.
  3. اگر می‌خواهید جنبه‌های احساسی یک داستان را برجسته کنید، روایتی ارائه دهید یا اگر نیاز به ارتباط با مخاطب خود در سطح احساسی دارید، باید به سراغ طراحی متحرک بروید.
  4. یک استوری موشن معمولاً شامل متن روی صفحه همراه با اشکال و گاهی اوقات تصاویر متحرک است. در حالی که یک ویدیوی متحرک به طور کلی شامل شخصیت های متحرک است.

. اگر چیزی که مشتری نیاز دارد ارائه ای جذاب از نظر بصری در مورد تلاش های فروش آنها در سال گذشته باشد، طراحی استوری موشن یک انتخاب عالی خواهد بود. اگر آن‌ها می‌خواهند داستان انیمیشنی احساسی داشته باشند که چگونه محصولاتشان زندگی مردم را تغییر می‌دهد، یک طراحی متحرک مناسب‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

برخی از پروژه ها نیازمند دنیای متحرک و شخصیت های درگیر هستند، اما برخی دیگر از سادگی بصری موشن گرافیک بهره می برند. اگرچه استوری موشن از نظر بصری ساده تر است، اما اغلب به اندازه یک قطعه کاملا متحرک به برنامه ریزی، فکر و دقت نیاز دارد!

برای انتخاب گزینه بهتر از بین این دو، باید توجه بیشتری به الزاماتی که از محصول نهایی دارید داشته باشید. همپوشانی زیادی بین این دو وجود دارد و گاهی اوقات تشخیص آنها از هم سخت است. مهم نیست که از کدام نوع ویدیوی متحرک استفاده می کنید، شما در مسیر خود به سمت محتوای جذاب تر و سرگرم کننده تر برای مخاطبان خود هستید. برای داشتن هر نوع طراحی اعم از استوری موشن و یا طراحی متحرک می توانید از تیم مجرب بی طرح کمک بگیرید و از نتیجه مطلوب کار مطمئن باشید.

11 thoughts on “تفاوت طراحی استوری موشن با متحرک

  1. فرامز کریمی میگوید:

    دمتون گرم تیمتون مشتیه خداییش به همین دلیلم هست رفتین توی دل مردم امیدوارم موفقیتاتون روز به روز بیشتر بشه

  2. محسن میرزایی میگوید:

    اخرشم من فرق این دو رو نفهمیدم فکر کنم این فکر کنم گوینده داره اون نداره اون یکم انیمیشنی این نه درسته؟😅😂

  3. melika میگوید:

    استوری موشن خیلی زیباست من دادم برام طراحی کردین واقعا راضی بودم هم از گویندتون که اینقدر زحمت کشیدن و هم از طراحتون جا داره تشکر کنم

  4. شیما علی پور میگوید:

    عالی بود کلا مقالات سایت شما برای کسایی که میخوان خودشون توی این زمینه فعالیت کنن خیلی عالی هستش ممنون از توضیحات کامل و دقیقتون

  5. moein babayi میگوید:

    بدک نبود اگر صوت اموزشی هم اضافه کنید خیلی عالی میشه اخه یه سری ها با خوندن سریع یاد میگیرن یه سری ها با شنیدن و یه سری ها با دیدن پس اگر سه تا محتوا رو داشته باشین توی مقالتون خیلی عالی و کامل تر میشه

  6. mehdi میگوید:

    علا رقم شرکتای دیگه که برای ادیت پول میگیرن و خیلی دیر به دیر ادیت ها رو میزنن خیلی سریع و رایگان این کار رو برامون انجام دادن مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان درخواستتون رو نهایی کنید.

یکی از پشتیبان های حرفه ای بی طرح رو انتخاب کنید و درخواست خود را در کمال راحتی ثبت کنید.

اعتمادی

واحد طراحی گرافیک

ایمان کریمی

واحد طراحی سایت