لوگوی بی طرح /بی طرح /سایت بی طرح /شرکت بی طرح
لوگوی بی طرح /بی طرح /سایت بی طرح /شرکت بی طرح

40 سوالی که باید قبل از طراحی لوگو از مشتری بپرسیم

سوالات لوگو /چه سوال هایی باید از مشتری لوگو بپرسیم /سوالات طراحی لوگو /طراحی لوگو

همه ما میدونیم باید قبل از اینکه کار طراحی لوگو رو شروع کنیم یه سری سوالات از مشتری بپرسیم به دو دلیل اول اینکه اطلاعات کافی برای طراحی بهتر و دقیق تر داشته باشیم و دو اینکه خود را حرفه ای تر نشان دهیم وقتی خودمون رو حرفه ای تر نشان دهیم احتمال اینکه لوگویی رو که طراحی کردیم رو مشتری بپذیره 30 درصد افزایش پیدا میکنه.

و حالا باید ببینیم چه سوالاتی باید از مشتری برای استخراج اطلاعات کافی پرسید. و همچنین این کار به شما کمک می‌کند راه را برای رسیدن به نتیجه‌ی موفق و دلخواه هموار نمایید و رابطه‌ای بلند مدت با مشتری برقرار کنید که منجر به همکاری در کارهای بیشتری شود پس درنگ نکنید و این مقاله رو تا اخر بخونید و توی کامنت ها بهمون نظرتون رو بگید.

ما سعی کردیم با همکاری طراحان بزرگ و بعضی کتاب های معروف در این زمینه سوالاتی رو گردآوری کنیم که سوابق مشتری، مخاطب هدف او، نقاط قوت و ضعف و اهدافش را بشناسید، یعنی هر چیزی که برای جلب رضایت و شناخت کامل از کسب و کارشان را نیاز دارید که در طول طراحی به دردتان بخورد با این سوالات به دست بیاورید و بعداً هی برایتان سوال پیش نیایید که کاش اینم پرسیده بودم و… 

در ادامه لیست سوالاتی که باید بپرسید رو برایتان آورده ایم لیست جمع آوری شده را جاهایی که یکم مفهومش سخت است به زبان ساده تر توضیح داده ایم برای درک بهتر شما از سوالات .

اولین نکته ای که باید در نظر گرفت باید اسم طرف مقابلمون رو بپرسیم برای ارتباط بهتر بین هر دو طرف و نشان دهنده این که شما حرفه ای هستین خیلی موثر است.!


به عنوان مثال جناب …….. گفتین که دوست دارین لوگویتان تلفیقی از این سه موضوع باشد؟


به این صورت در بعضی موارد از اسم ایشون در جملاتمون استفاده میکنیم که خیلی بهمون در ارتباط نزدیکتر و حرفه ای جلوه دادن خودمون کمک خواهد کرد.

 

در مورد شرکت یا کسب و کار

1- اسم یا نام شرکت/سازمان/محصول/خدمت شما چیست؟

(بستگی به این دارد که فردی که با شما در تماس است لوگو رو برای شرکت یا سازمان میخواهد یا نه برای یه محصول که تولید کرده. که شما مطابق با مشتریتان میتوانید این سوال رو ازشون بپرسید.)

 

2- کسب و کار یا شرکتتان را تازه راه اندازی کرده این؟

(معمولاً بیشتر افرادی که لوگو میخواهند شرکتشان را تازه تاسیس کرده اند ولی اگر جوابشان نه بود و گفتن که چندین سال که شرکت را راه اندازی کرده اند باید سوال بعدی را ازشون بپرسید.)

 

3-آیا قبلاً لوگویی داشته اید؟

(این در رابطه با سوال قبلی است اگر جواب سوال قبلی این بود که نه ما چندین سال است که این شرکت را داریم این سوال رو ازشون میپرسین و ازشون میخوایید اگر قبلاً لوگو داشته اند اون رو در اختیارتون قرار بدن.)

 

4- امکانش هست یکم بیشتر درمورد کسب و کارتون توضیح بدین؟

 

5- انگیزه و هدفتان از تاسیس این شرکت چه بوده است؟

(به عنوان مثال: برای اینکه نیاز فلان چیز مردم رو برطرف کنیم ، یا مثلاً ما دیدیم که شرکت های رقبا مون جنس با کیفیتی دست مشتریان نمیدن و…)

 

6- شعار اصلی شرکت تون چیه و چه چیزی باعث شد این جمله رو به عنوان شعار انتخاب کنین؟

(به عنوان مثال شعار شرکت بی طرح:(بی طرح بیا با طرح برو) یعنی اگر طرحی برای کار های گرافیکی خود ندارید فقط کافیه وارد بی طرح بشین حتما طرح مورد نظرتون رو پیدا خواهید کرد.)

 

7- نام دو تا از رقبای اصلی تان؟

 

8- مزایای شما نسبت به رقبایتان؟

 

9- محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید چیست؟

 

10- شرکتتان در چه حد است؟تعداد کارکنان و یا درآمدتان؟

 

11- شرکتتان چه نقاط ضعفی دارد؟

(مثلاً محصولات ما اگر در گرما بمانند طول عمرشان کمتر میشود یا کاراییشان کم میشود.)

 

12- شرکت تان در چه حد است؟ در حد استانی /کشوری /بین المللی؟

 

 

 

مخاطب کسب و کارتان…

1- مخاطب اصلی کسب و کارتان چه افرادی هستند؟ (به عنوان مثال:ما فقط دستگاه های مکانیکی خودرو تولید و عرضه می کنیم و مخاطبان اصلیمان مکانیک ها و فروشگاه های لوازم فروش ماشین است.)

 

2- مخاطب هاتون در چه رنج سنی هستند؟ (کودک /نوجوان /جوان /بزرگسال /مسن ها)

 

3- جنسیت مخاطب هاتون چی هست مرد یا زن؟ (به عنوان مثال: بیشتر کسانی که با دستگاه ما میتونن کار کنن مردها هستند یا برعکس بیشتر خانمها هستند دستگاه پروتز لب و… برای بانوان است.)

 

4- بیشتر مخاطبانتان در کجا زندگی می‌کنند؟ (به عنوان مثال: شما شرکت تراکتور سازی دارید پس به همین خاطر بیشتر مخاطبانتان در روستاها و شهر های کوچیک هستند.)

 

5- بنظر شما اگر مشتریانتان بخواهند شرکت‌تان را در یک جمله کوتاه بیان کنند، آن جمله چیست و چرا؟

 

6- مشتریانتان از وجود شرکتتان آگاه هستند یا اصلا میتونن آگاه شوند؟ (به عنوان مثال:ما یکی از قطعات خودرو را تولید میکنیم ولی مخاطبانمون ما رو نمیشناسند چون روکش محصول ما تولید شرکت دیگری هست و وقتی روکش روی محصول ما رو می پوشاند مخاطبانمون اطلاعی از اینکه این محصول توسط ما تولید میشود ندارند.)

 

7- به چه نحوه ای با مشتریانتون در ارتباط هستید؟(سایت /پیج اینستاگرام /فقط تماس و..)

 

 

در رابطه با برندینگ

۱- شرکت شما چه ارزشی را در جامعه بوجود میاورد؟ 

 

 

۲- از لوگوی فعلی که استفاده میکنید به چه میزان راضی هستین؟

 

 

۳- کدام قسمت لوگوی فعلیتان مورد پسندتون هست و کدوم قسمت رو دوست ندارین؟

 

 

۴- به چه دلیلی می خواهید لوگوی خود را تغییر دهید؟ می‌خواهید لوگوی جدید چه کاری انجام دهد؟ (به عنوان مثال:لوگوی من برای یه شرکت کوچیک طراحی شده و الان نمیتونه بزرگی و باشکوهی شرکتم رو برسونه /یا لوگوی قبلیم رو با برنامه های رایگان ساختم قابل ثبت نیست و کپیه از یه شرکت خارجی الان میخوام تغییرش بدم.) 

 

 

۵- شعار تبلیغاتی که با لوگوی شما همراه باشد، دارید؟ (مثلاً در گذشته آن لوگو رو از روی شعارتون طراحی کردین و نمایانگر شعارتون هستش (مفهوم هایی که دارد)

 

 

۶- حستون از دیدن لوگو فعلیتان چیست؟ (به عنوان مثال:وقتی به لوگویم نگاه میکنم این قسمتش منو آزار میده و یا کمی قدیمیست باید بروز شود و…)

 

 

۷-میخواهید وقتی مخاطبتان به لوگویتان نگاه کرد به چه مفاهیمی در ذهنش برسد؟ (به عنوان مثال: میخواهم وقتی لوگویم را دید یه ذهنیت از یه کارخانه بزرگ داشته باشد که بسیار جنس های محکمی در زمینه وسایل خانه تولید میکند.)

 

 

۸- به نظر شما کسب و کار شما برپایه سنتی هتسش یا مدرن؟ (مثلاً قهوه خونه دارم برای همین سنتی هستش)

 

 

۹- به نظر خودتون برندتون دوستانه هست یا رسمی؟ (من مرکز مشاوره دارم و نوع کسب و کارم دوستانه هست)

 

 

10- شرکت شما مصرف کننده هست یا تجاری؟

 

 

11- دلیل استفاده برندتان از این رنگ یا فونت رو میتونم بپرسم؟ (مثلاً ما آبی استفاده کردیم چون آرامش بخشه و چون ما هم مرکز مشاوره هستیم جایی که مردم میان مشکلاتشونو میگن و با ما همدردی میکنن)

 

 

 

سوالات مربوط به طراحی

۱- چه رنگ‌ها یا چه نوع پالت رنگی را می‌پسندید؟

(به عنوان مثال فلت باشه یعنی ساده باشه یا متریال یعنی پر رنگ و جدید مانند باشه و…)

 

۲- از لوگوتون بیشتر در چه جاهایی استفاده میکنید؟وبسایت ،چاپ یا شبکه های اجتماعی؟

 

۳- چه قسمت هایی از لوگوی فعلیتان میخواهید در لوگوی جدیدتان باشد؟و چرا؟

(برای مثال گاهی اوقات یه سری دلایل دارد برای نگه داشتنش که شما میتونید همون با همون دلایل یکم تغییر بدین یا بروزترش کنید اون قسمت رو)

 

۴-میتونم بپرسم از نظر شما لوگوی موفق چه نوع لوگویی هست؟

(به عنوان مثال لوگوهایی که بیشتر ساده باشند مثل اپل ساده ولی زیبا یا همین قضیه برعکسش لوگوهای پیشرفته و یکم پر محتوا تر)

 

۵-نکاتی هست که باید در طراحی لوگوتون مد نظر داشته باشیم که از آنها استفاده نکنیم؟

(به عنوان مثال من کتابخانه دارم نمیخوام داخل لوگوم از گوشی یا چیزای مدرن زیاد استفاده بشه و یا رنگش شبیه فلان شبکه اجتماعی باشه که طرف لوگومو دید یاد اون بیوفته و از کتاب خوندن باز منصرف شه و حواسش پرت شه)

 

 

بودجه، بازه زمانی و مدیریت

 

۱-چه میزان بودجه ای برای طراحی لوگوتون در نظر دارین؟

(بعضی اوقات میبینید یه بودجه ای رو میگن که شما اصلا فکرشم نمیکنید برای همین باید همیشه اول بودجشونو بپرسید که اگر بیشتر بود بتونید شما هم قیمت بالاتری ارائه بدین)

 

 

۳- تا چه زمانی برای طراحی لوگو می توانید صبر کنید؟

(معمولاً یا میگن هرچه زودتر بهتر که یعنی اینها عجله ای ندارن و یا میگن من خیلی زود میخوامش که اینا رو میتونید پلن فورس ماژور رو بهشون معرفی کنید که بتونید سریع تر کارشونو انجام بدین و هزینه بیشتری هم دریافت کنید)

 

 

۴-چه افرادی قرار است روی این پروژه نظر بدهند و این لوگو رو تایید کنند؟

(به مشتری تاکید کنید که هرچه تصمیم گیرنده کمتر باشد، بهتر است و شما میتونید سریع تر و با دیدی بازتر براشون طراحی کنید. (در واقع شما می خواهید اونا رو از سرتون وا بکنید وگرنه هر کسی نظر مخالفی میده و شما هی باید ادیت بزنید.))

 

 

۷- آیا مورد دیگه ای هم هست که ما ذکر نکرده باشیم و شما بخواهید اضافه کنید؟

(به عنوان مثال چقدر خوب میشه اگه این مورد هم بتونین بهش یه جوری اضافه کنید یا مثلا ما نمی تونیم از این رنگ استفاده کنیم حواستون باشه استفاده نکنید و…)

 

 

۸-  و در آخر میخواهید چه اطلاعاتی را به صورت کلی در بر داشته باشد و یا نمایانگر چه باشد؟ 

 

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و تونسته باشید به اون چیزی که خواسته باشید برسید شرکت بی طرح تمام تلاشش رو میکند که رشد و ارمغان رو برای شما گرافیست های عزیز به ارمغان بیاورد.

2 thoughts on “40 سوالی که باید قبل از طراحی لوگو از مشتری بپرسیم

  1. amirhossin میگوید:

    خیلی کامل و جامع توضیح دادین مرسی مخصوصاً اونجاها که گفتین به عنوان مثال خیلی کمک میکرد به درک بهتر سوال🙏❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان درخواستتون رو نهایی کنید.

یکی از پشتیبان های حرفه ای بی طرح رو انتخاب کنید و درخواست خود را در کمال راحتی ثبت کنید.

اعتمادی

واحد طراحی گرافیک

ایمان کریمی

واحد طراحی سایت